Setelah berjaya membuat class Kucing, barulah kita boleh membuat object untuk class tersebut.

Menggunakan project yang sama dengan sebelum ini, klik kanan pada package kucing dan klik New Java Class. Kita boleh namakan apa-apa sahaja, jadi kita letakkan Main sebagai nama class. Selepas klik Finish, Netbeans akan menghasilkan file berikut:

package kucing;

public class Main {

}

Dalam Java, mula-mula sekali program akan run method main(). Jadi, kita tambah method main() tersebut dalam class Main, seperti berikut:

package kucing;

public class Main {
    public static void main(String[] args) {

    }
}

Sekarang barulah kelihatan sama seperti program yang pernah kita lihat.

Create object

Untuk membuat object, kita tentukan class, nama untuk object tersebut, dan keyword new. Contohnya,

package kucing;

public class Main {
    public static void main(String[] args) {
        Kucing kucingSaya = new Kucing();
    }
}

Selepas create object, kita boleh mengakses fields untuk object tersebut dengan menggunakan titik noktah:

package kucing;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {
        Kucing kucingSaya = new Kucing();
        kucingSaya.nama = "Tompok";
        kucingSaya.umur = 5;
    }
}

Kita juga boleh menggunakan methods dari object tersebut menggunakan titik noktah dan diakhiri dengan kurungan:

package kucing;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        Kucing kucingSaya = new Kucing();
        kucingSaya.nama = "Tompok";
        kucingSaya.umur = 5;
        kucingSaya.mengiau();
    }
}

Untuk create lebih dari satu object, kita boleh gunakan nama yang lain untuk object tersebut, contohnya kucingKawanSaya seperti berikut:

package kucing;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        Kucing kucingSaya = new Kucing();
        kucingSaya.nama = "Tompok";
        kucingSaya.umur = 5;
        kucingSaya.mengiau();

        Kucing kucingKawanSaya = new Kucing();
        kucingKawanSaya.nama = "Comel";
        kucingKawanSaya.umur = 6;
        kucingKawanSaya.minum();
    }
}